Beknopte geschiedenis

Muziekvereniging “De Venlose Harmonie” werd in 1822 opgericht door C.Messemaeckers, nadat het muziekkorps van de stedelijke schutterij ter ziele was gegaan. Onder leiding van Theo Jordans, 1916-1947 behaalde de Harmonie vele successen. In 1948 kreeg het muziekgezelschap het predicaat “Koninklijk”. Na een mindere periode stond het gezelschap in 1972 bij het 150 jarig bestaan in volle bloei. In 1979 werd de promotie naar de ere-afdeling bewerkstelligd.

Het 160 jarig bestaan werd gevierd met een reis naar Oostenrijk met als hoogtepunt een optreden in het Festspielhaus in Bregenz. Het 175 jarig bestaan werd gevierd met concerten in Dineyland Parijs en in de église de la Madeleine(eveneens in Parijs). Ter gelegenheid van dit jubileum organiseerde de Harmonie niet alleen de Boerebroélof, maar ook een grote Mid-Zomer parade in de Venlose, binnenstad waaraan alle muziekgezelschappen uit de gemeente Venlo deelnamen, maar ook gasten uit Disneyland Parijs acte de présence gaven.

Onder de leiding van dirigent John Bartels werd in 1999 voor de 3e keer de landstitel in de 1e afdeling mee naar Venlo genomen. De Harmonie promoveerde hiermee naar de afdeling Uitmuntendheid! De Harmonie telt momenteel zo’n 90 leden. De Harmonie evenals het harmonie opleidingsorkest repeteert in de Zuidpilaar op de dinsdagavond. Het harmonie opleidingsorkest. 18.15u – 19.45u. Korps van 20.00u tot 22.00u.