Ós hermenie, dao zit mezièk in!’

Vindt u dat ook? En wilt u ons helpen? Dan is dit uw kans!

In 2022-2023 vierden wij als Koninklijk Philharmonisch Gezelschap Venlo ons 200-jarig jubileum. Een prachtig kroonjaar, waarin we met trots terug konden kijken op 2 eeuwen muziek in Venlo.

Maar we richten onze blik ook al te graag vooruit: wij zijn namelijk een bloeiende muzikale vereniging met een groot orkest en dat willen we graag ook in de toekomst blijven. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook een opleidingsorkest, om toekomstig muzikaal talent te ontwikkelen en aan ons te binden. Deze beginnende muzikanten volgen enthousiast scholing en repetities.  Een gezonde toekomst van onze vereniging gaat niet alleen over het binden en verbinden van huidige en toekomstige leden, maar zoals vaak is het ook een financiële kwestie: scholing om muzikanten op te leiden tot volwaardige leden van ons grote orkest kost geld.

Daarnaast heeft iedere muzikant een instrument nodig. Wij hebben lang kunnen putten uit instrumenten uit het verleden, maar die zijn nu allemaal uitgegeven. Deze hebben revisie nodig en sommige zijn aan vervanging toe. Ook dat kost het nodige geld. In ons huidige opleidingsorkest wordt ook een hele groep slagwerkers opgeleid, mede voor melodisch slagwerk wat tijdens uitvoering net zo onmisbaar is als een drumstel of grote pauken. Dat is na al die jaren intensief gebruik echt aan vervanging toe.

En omdat subsidies spaars zijn, moet dit vooral uit eigen middelen komen. Onze eigen leden dragen bij waar zij kunnen: aan lesgeld, kleine benodigdheden en ook met hun enthousiasme en inzet. Maar dat is niet voldoende om ózze mezièk te laten blijven klinken in onze harmonie.

Juist daarom vragen wij uw hulp! Dit kan bijvoorbeeld als ‘Club van 100-lid’ en het sponsoren van grotere bedragen. Maar we hebben ook heel graag een grote groep mensen en bedrijven die ons met een kleinere bijdrage willen ondersteunen.

Door mooie initiatieven en ledenwerving is ós hermenie gegroeid in de laatste jaren tot een flinke vereniging. Onze trotse leden moeten weer opnieuw gekleed worden om representatief voor de dag te komen. Want wat is een hermenie zonder een mooi en degelijk uniform?

Dus sluit uw ogen eens en droom met ons mee… de hermenie in een prachtig nieuw uniform in de kleuren van Venlo: mooi donkerblauw met bordeauxrode accenten. Strak in het pak en in het gelid, marcherend door de stad met mooie muziek. Vrolijke klanken die zorgen voor vrolijke gezichten, van zowel de muziekmakers als de mensen die langs de kant staan. Onbetaalbaar toch? Op die manier krijgen onze muzikale bijdrages aan het culturele erfgoed van Venlo (Palmhöltje, Vastelaovend, Sinterklaas inhalen, Sintermerte, de Venlose vierdaagse en onze serenades aan de Venlonaer van ut jaor) nog meer cachet en de uitstraling die ze verdienen!

De Club van 100 is hiertoe ook opgericht met het doel geld ter beschikking te stellen voor bijzondere investeringen. Denk hierbij vooral aan de Jeugdopleiding, instrumenten en uniformen want dit is duur, heel duur. De keuzes voor deze investeringen worden in overleg met het bestuur, dirigent en de jeugdcommissie bepaald en zullen ook jaarlijks kenbaar gemaakt worden aan de leden van de club van 100, zodat de sponsor weet waaraan het geld besteed wordt.

Heeft u interesse om te sponsoren of heeft vragen hierover? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier:

Harmonie in Wijn

Harmonie in wijn wordt al ruim 12 jaar gehouden met als doel muziek en goede wijn bij elkaar te brengen. Met de opbrengst van deze actie investeren wij in de Jeugdopleiding / instrumenten en uniformen. De wijnen die gepresenteerd worden op de derde zondag van oktober worden verzorgd door de heer Frans Josten van het wijncafé aan de Begijnengang te Venlo. Frans zal u door de proeverij heen leiden Uiteraard wordt er gezorgd voor een bijpassend hapje en natuurlijk muziek. Het wijnetiket voor de wijnen wordt ieder jaar door een andere kunstenaar gemaakt en is dus eenmalig en uniek. Mochten de wijnen aan uw verwachtingen voldoen bestelt u dan a.u.b. deze mooie wijnen met dit unieke etiket tijdens onze gratis toegankelijke proeverij. U doet ons maar zeker ook uzelf hier een groot plezier mee.